دوربین‌های DSLR تنوعی از حالات مختلف عکاسی را در اختیار شما می‌گذارند که به کمک آنها در خصوص تصمیم‌گیری خودکار دوربین، دست شما بازتر خواهد بود. خوشبختانه این دوربین‌ها دارای حالات نیمه خودکار و دستی نیز هستند که تنظیمات بیشتر را برای کاربردهای فنی‌تر و خلاقانه‌تر در دستان عکاس قرار می‌دهند.در حالت PROGRAM دوربین اکسپوژر را تنظیم می‌کند اما خود عکاس می‌تواند تعادل رنگ سفید، ISO، فوکوس و نورسنجی را انجام دهد. دو حالت وجود دارند: ۱) عکاسی با اولویت شاتر (TV) که در آن عکاس سرعت شاتر را تنظیم می‌کند و دوربین اندازه دریچه دیافراگم (aperture) را مشخص می‌کند. این تنظیم دست عکاس را در چگونگی ثبت حرکت باز می گذارد. ۲) اولویت دریچه (AV) که عکاس در آن اندازه دریچه دیافراگم را دستی وارد می‌کند و دوربین سرعت شاتر را به صورت خودکار در نظر می‌گیرد. اولویت دریچه به عکاس اجازه کنترل عمق میدان (Depth of field) را در عکس می‌دهد.



تاريخ : پنج شنبه 3 ارديبهشت 1394برچسب:Mode Dial, | 15:39 | نویسنده : مهران دادخواهی پور |

Resolution یا وضوح یکی از قدیمی ترین واژه هایی است که برای تشریح کردن درجه کیفیت و جزئیات تصاویر یا کیفیت ضبط تصاویر استفاده می شده است . یک تصویر با درجه Resolution بالا به معنای این است که تصویر مورد نظر جزئیات بیشتری را می تواند به شما نشان بدهد و شما می توانید همه این جزئیات را مشاهده کنید در حالیکه یک تصویر با درجه Resolution پایین نمی تواند به شما جزئیات تصویر را نمایش بدهد و در اصطلاح خودمانی تصویر تار دیده می شود. DPI مخفف کلمه های Dot Per Inch یا نقطه در هر اینج می باشد و یک واحد اندازه گیری است. در واقع DPI یکی از روش های محدود کردن و تعریف کردن درجه وضوع یا Resolution یک تصویر است. این DPI است که تعیین می کند شما چه تعداد نقطه رنگی متفاوت می توانید در یک اینچ از تصویر در کنار هم قرار دهید ، طبیعتا هر چقدر تعداد نقاط یا Dot در هر اینچ بیشتر ... ادامه مطلب...

 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 3 ارديبهشت 1394برچسب:تفاوت بین DPI و Resolution در چیست ؟, | 15:33 | نویسنده : مهران دادخواهی پور |

مسابقه مگاپيكسل هاي بالاتر همچنان ادامه دارد. در حاليكه سال گذشته اكثر كمپانيهاي سازنده دوربين ، سنسورهاي خود را از 8 به 10 مگاپيكسل ارتقاء دادند ، چند کمپانی نیز خبر از عرضه سنسور 12 مگاپيكسلي براي سال 2007 داده و بعيد نيست درآینده ای نزدیک، دوربين هايي با سنسور 25 مگاپيكسل به بازار عرضه شود. اما آيا بالا بردن تعداد مگاپيكسل براي دوربين هاي جیبی (compact) واقعًا يك مزيت محسوب مي شود ،يا آنكه يك ترفند تجاري براي تسخير بيشتر بازار فروش است ؟ براي پاسخ به اين مطلب ابتدا نظري به اندازه سنسورها (sensor size) در دوربين هاي مختلف مي اندازيم .

شكل شماره 1، يك فريم از فيلم 35 ميلي متري را كه در دوربين هاي آنالوگ معمولي استفاده شده نشان مي دهد. اندازه سنسور بعضي از دوربين هاي حرفه اي ديجيتال ( مثل CANON EOS سري  1Ds  و  EOS 5D ،  نیکون D3, D3X , D700  , سونی  A900 )به اندازه يك فريم از فيلم 35 ميلي متري، یعنی 24 * 36 میلیمتر است. به اين دوربين ها دوربين هاي فول فريم مي گويند. 


اكثر دوربين هاي SLR ديگر، مجهز به سنسورهايي كوچتر معروف به سنسورهایAPS-C Size هستند اين سنسورها ابعادی حدود15*23 میلیمتردارند (البته  در مدلهاي مختلف اين ابعاد كمي متفاوت است) و سطحي حدود 43% سطح سنورهاي فول فريم را پوشش مي دهند. در دوربين هاي SLR مارك Panasonic , Olympus از سنسورهاي كوچكتري با سایز "3/4 استفاده شده است. سنسور اين دوربين ها دقيقاً سحطي معادل 28% سطح سنسورهاي فول فريم را دارد و نسبت عرض....ادامه مطلب...

 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 3 ارديبهشت 1394برچسب:اندازه حسگر و نقش آن در کیفیت عکس, | 15:30 | نویسنده : مهران دادخواهی پور |
صفحه قبل 1 صفحه بعد